Veriteľ môže spotrebiteľovi poslať výzvu na úhradu dlhu hneď po uplynutí lehoty splatnosti, ktorá bola dohodnutá v zmluve alebo uvedená na faktúre. Táto výzva môže mať rôzne názvy, napr. výzva, upomienka, neraz sa označuje ako predžalobná výzva.
Na čo takáto listina upozorňuje spotrebiteľa?
Dlžník je v omeškaní – teda neuhradil svoj záväzok v lehote splatnosti, ktorá bola dohodnutá v zmluve alebo uvedená na faktúre
Výzva na úhradu dlhu môže mať rôzne formy, od sms, cez mail až po listovú zásielku.
Odporúča sa písomná forma (napr. doporučený list s doručenkou) a mala by obsahovať:
- Identifikáciu veriteľa a dlžníka
- Právny titul, napríklad názov zmluvy o spotrebiteľskom úvere alebo úvere na bývanie, číslo zmluvy a dátum uzatvorenia
- Výšku dlhu a dôvod vzniku
- Termín na dodatočné splnenie
- Upozornenie na možné právne kroky veriteľa, ak dlh neuhradíte

Kedy môže byť doručenie takejto výzvy na úhradu dlhu v rozpore s právnymi predpismi?
Doručenie výzvy na úhradu dlhu môže byť v rozpore s právnymi predpismi najmä vtedy, ak porušuje práva spotrebiteľa alebo obchádza zákonné postupy. Tu sú najčastejšie situácie, ktoré môžu byť problematické:
- Výzva je zaslaná predčasne.
- Výzva je doručená nevhodným spôsobom
- Zaslanie výzvy bez možnosti preukázania
- Výzva doručená tretej osobe (napr. susedovi, zamestnávateľovi) môže porušiť ochranu osobných údajov a právo na súkromie
- Výzva obsahuje nepravdivé alebo zavádzajúce informácie.
Ak výzva uvádza nesprávnu výšku dlhu, neexistujúce sankcie alebo hrozby, ktoré nemajú právny základ (napr. okamžité exekučné konanie bez rozsudku), môže ísť o zneužitie práva alebo o nekalú obchodnú praktiku
- Výzva neobsahuje základné náležitosti
- Nejasné označenie veriteľa alebo dlžníka
- Chýbajúci právny základ dlhu (zmluva, faktúra, rozhodnutie)
- Neurčitý termín na splnenie. Takáto výzva môže byť právne spochybniteľná a neúčinná.
- Výzva porušuje zákon o ochrane spotrebiteľa
Ak je spotrebiteľ vystavený neprimeranému nátlaku, výzva môže byť v rozpore s ustanoveniami zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa – najmä ak ide o agresívne praktiky alebo zneužitie jeho nevedomosti.
Odporúčanie: Ak si spotrebiteľ nie je istý oprávnenosťou výzvy, mal by si ju nechať posúdiť právnikom alebo kontaktovať spotrebiteľské združenie.
Najnovšie komentáre