fbpx

Veriteľ môže spotrebiteľovi poslať výzvu na úhradu dlhu hneď po uplynutí lehoty splatnosti, ktorá bola dohodnutá v zmluve alebo uvedená na faktúre. Táto výzva môže mať rôzne názvy, napr. výzva, upomienka, neraz sa označuje ako predžalobná výzva.  

Na čo takáto listina upozorňuje spotrebiteľa?

Dlžník je v omeškaní – teda neuhradil svoj záväzok v lehote splatnosti, ktorá bola dohodnutá v zmluve alebo uvedená na faktúre

Výzva na úhradu dlhu môže mať rôzne formy, od sms, cez mail až po listovú zásielku.

Odporúča sa písomná forma (napr. doporučený list s doručenkou) a mala by obsahovať:

  • Identifikáciu veriteľa a dlžníka
  • Právny titul, napríklad názov zmluvy o spotrebiteľskom úvere alebo úvere na bývanie, číslo zmluvy a dátum uzatvorenia
  • Výšku dlhu a dôvod vzniku
  • Termín na dodatočné splnenie
  • Upozornenie na možné právne kroky veriteľa, ak dlh neuhradíte

https://zlyuver.sk/

Kedy môže byť doručenie takejto výzvy na úhradu dlhu v rozpore s právnymi predpismi?

Doručenie výzvy na úhradu dlhu môže byť v rozpore s právnymi predpismi najmä vtedy, ak porušuje práva spotrebiteľa alebo obchádza zákonné postupy. Tu sú najčastejšie situácie, ktoré môžu byť problematické:

  1. Výzva je zaslaná predčasne.
  2. Výzva je doručená nevhodným spôsobom
  • Zaslanie výzvy bez možnosti preukázania
  • Výzva doručená tretej osobe (napr. susedovi, zamestnávateľovi) môže porušiť ochranu osobných údajov a právo na súkromie
  1. Výzva obsahuje nepravdivé alebo zavádzajúce informácie.

Ak výzva uvádza nesprávnu výšku dlhu, neexistujúce sankcie alebo hrozby, ktoré nemajú právny základ (napr. okamžité exekučné konanie bez rozsudku), môže ísť o zneužitie práva alebo o nekalú obchodnú praktiku

  1. Výzva neobsahuje základné náležitosti
  • Nejasné označenie veriteľa alebo dlžníka
  • Chýbajúci právny základ dlhu (zmluva, faktúra, rozhodnutie)
  • Neurčitý termín na splnenie. Takáto výzva môže byť právne spochybniteľná a neúčinná.
  1. Výzva porušuje zákon o ochrane spotrebiteľa

Ak je spotrebiteľ vystavený neprimeranému nátlaku, výzva môže byť v rozpore s ustanoveniami zákona č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa – najmä ak ide o agresívne praktiky alebo zneužitie jeho nevedomosti.

Odporúčanie: Ak si spotrebiteľ nie je istý oprávnenosťou výzvy, mal by si ju nechať posúdiť právnikom alebo kontaktovať spotrebiteľské združenie.

https://zlyuver.sk/

Späť
Share This