fbpx

Alternatívne riešenie sporov je spôsob, ako môžu spotrebitelia riešiť svoje spory s obchodníkmi, teda s predajcami alebo poskytovateľmi služieb rýchlejšie, lacnejšie a jednoduchšie než prostredníctvom súdu.

Alternatívne riešenie sporov (ARS) je proces regulovaný zákonom č. 391/2015 Z.z. o alternatívnom riešení sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako zákon č. 391/2015 Z.z.).

Tento spôsob riešenia je zvyčajne:

  • jednoduchý – spotrebiteľ nemusí poznať právne predpisy, stačí podať návrh, často aj online,
  • rýchly – riešenie sporu trvá zvyčajne do 90 dní,
  • obvykle bezplatný alebo s minimálnym poplatkom
  • nezávislý a nestranný – subjekt ARS rozhoduje objektívne.

Kedy je ARS najlepšia voľba pre finančného spotrebiteľa?

  • Ak máte problémy s veľkými finančnými inštitúciami a hľadáte efektívnejší spôsob riešenia, ako ísť na súd.
  • Pri finančných nárokoch veriteľov, pri ktorých veriteľ nevie preukázať, na základe čoho pohľadávku vymáha, napr. Vám nechce poskytnúť kópie listín, ako sú zmluva o spotrebiteľskom úvere alebo úvere na bývanie, výpisy úhrad od podpisu zmluvy, všeobecné obchodné podmienky a iné listiny, ktoré s vymáhanou pohľadávkou súvisia.
  • Keď chcete ušetriť čas a nechcete sa zapodievať právnymi formalitami.

Alternatívne riešenie sporov (ARS) je pre finančného spotrebiteľa veľmi výhodné, a to z niekoľkých dôvodov:

  1. Rýchlosť a efektívnosť

Pri finančných sporoch, ako sú napríklad nesprávne účtované poplatky, problémy s platbami alebo neuznanie nároku na poistné plnenie, môže ARS výrazne urýchliť proces riešenia problému. Zatiaľ čo súdne konanie môže trvať mesiace až roky, ARS zvyčajne trvá iba niekoľko týždňov (zvyčajne do 90 dní).

  1. Nižšie náklady

Súdne konanie býva finančne náročné, pretože zahŕňa rôzne poplatky, náklady na právnikov a iné súdne výdavky. ARS je často bezplatné alebo veľmi lacné.

  1. Jednoduchý a prístupný proces

Nie je potrebné mať právnika, aby ste sa zúčastnili ARS. Mnohé organizácie ponúkajú jednoduchý a intuitívny spôsob podania žiadosti o riešenie sporu, vrátane online formulárov. Finanční spotrebitelia sa tak nemusia obávať komplikovaného právneho jazyka alebo technických postupov, ktoré by mohli zadržať proces.

Združenie FÉNIX ku dňu uverejnenia tohto článku nie je subjektom ARS podľa vyššie uvedeného zákona, ale spotrebiteľov v tomto konaní zastupujeme na základe plnej moci (v súlade s ust. § 14 ods. 3 písm. b) zákona č. 391/2015 Z.z.). Ak ste si nie istý, či je tento spôsob riešenia vhodný aj pre Vás, kontaktujte nás!

 

www.zlyuver.sk

  1. Bez nutnosti súdneho sporu

Súdy môžu byť stresujúce a časovo náročné. Pre finančného spotrebiteľa je ARS výhodné, pretože sa môže vyhnúť formalitám a nepríjemnostiam spojenými so súdnym procesom.

  1. Nezávislosť a nestrannosť subjektu ARS

Subjekty riešiace spor sú nezávislé a nestranné, čo znamená, že rozhodnutie bude férové a objektívne. Finanční spotrebitelia môžu mať pocit väčšej istoty, že rozhodnutie nebude ovplyvnené nejakými vonkajšími faktormi.

  1. Možnosť riešiť sťažnosti na finančné inštitúcie

V prípade problémov s bankami, nebankovými či inkasnými spoločnosťami môžu spotrebitelia využiť ARS na riešenie sťažností týkajúcich sa vymáhania pohľadávok zo zmlúv o spotrebiteľských úverov alebo úverov na bývanie, nesprávnych poplatkov a podobne.

  1. Dôvera spotrebiteľa

Použitím ARS spotrebiteľ môže mať väčšiu dôveru v to, že jeho sťažnosť bude vypočutá a riešená nezávislým odborníkom, čo vedie k väčšej spokojnosti s výsledkom.

Ak ste v minulosti uzatvorili zmluvu o spotrebiteľskom úvere alebo úveru na bývanie, pričom ste sa dostali do omeškania a snažili ste sa splácať podľa svojich možností a dlhé roky Vás žiadny veriteľ nežaloval, ale namiesto toho Vám bola po mnohých rokoch doručená výzva na úhradu dlhu, nepodpisujte bez toho, aby ste sa poradili s nestranným odborníkom, splátkový kalendár či uznanie dlhu! Radšej nás v prvý pracovný deň kontaktujte!

 

www.zlyuver.sk

Späť
Share This