Mnoho dlžníkov sa už stretlo s tým, ako prebieha vymáhanie dlhu pracovníkmi banky alebo poverenými pracovníkmi právnych oddelení, ale najčastejšie sa na nás obracajú klienti, ktorých kontaktuje najväčšia inkasná spoločnosť na Slovensku.
Za viac ako 10 rokov čo naše združenie poskytuje klientom poradenstvo, podporu a pomoc sme sa už stretli s rôznymi spôsobmi vymáhania dlhu a veľmi často je to spojené s nekalými obchodnými praktikami a klamlivým konaním zo strany pôvodného veriteľa alebo ním poverenej inkasnej spoločnosti.

Spotrebitelia, ktorí sa dostanú do omeškania reaguje na vzniknutú situáciu rôzne:
- vyhľadajú pomoc hneď, pretože si uvedomujú že nie sú v danej problematike veľmi zbehlí a potrebujú vysvetliť a poradiť ako ďalej;
- skrývajú svoj strach, upomienky a výzvy na úhradu dlhu, ale keď je tlak neudržateľný, aspoň začnú hľadať nejaké rady na internete – barličkou sú neraz naše články, informácie na sociálnej sieti, krátke vzdelávacie videá (reels) – https://www.youtube.com/@zdruzeniefenix, skúsenosti iných klientov, ktorým sme pomohli alebo si o danej problematike niečo prečítajú na našej web stránke zlyuver.sk.

- Ale sú aj takí, ktorí pod tlakom komunikácie s pracovníkmi, ktorí daný dlh vymáhajú podľahnú agresívnej komunikácii, nátlakom a uveria tomu, že ak sa chcú vyhnúť súdnemu vymáhaniu a následnej exekúcii, tak jediným riešením je podpísať uznanie dlhu a podpísanie splátkového kalendára.
ALE JE TO NAOZAJ TAK?!
Naozaj jediné správne riešenie je to, ktoré vo svojich výzvach a telefonátoch uvádza banka, poverená inkasná spoločnosť, či nebanková spoločnosť? Alebo zástupcovia niektorej inkasnej spoločnosti, ktorí svoje pohľadávky často vymáhajú nekalým spôsobom a používajú aj osobné stretnutia či agresívne obchodné praktiky?!
Bolo tomu tak v minulosti a preto aj legislatívne sa viackrát novelizoval zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa, avšak mnohí veritelia či inkasné spoločnosti pri vymáhaní dlhu od spotrebiteľov svoje správanie nezmenili ani po rokoch.
Agresívne obchodné praktiky pozná aj zákon č. 108/2024 Z.z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, kde v § 12 Agresívna obchodná praktika uvádza v odseku 1), že ide o takú praktiku, ktorá obťažovaním, nátlakom a neprimeraným vplyvom zhorší alebo spôsobí významné zhoršenie slobody výberu alebo správanie priemerného spotrebiteľa. Čiže spotrebiteľ urobí také rozhodnutie, ktoré by inak neurobil.
V praxi pri vymáhaní dlhu stoja proti seba veriteľ (pôvodný veriteľ – banka alebo nebanková spoločnosť alebo inkasná spoločnosť) a dlžník (alebo jeho právny nástupca)
- Inkasná spoločnosť, chce aby dlžník uznal svoj dlh v takej výške, ako to vyčíslila inkasná spoločnosť a až vtedy mu umožní pokračovať v splácaní danej pohľadávky – dlžník podpíše splátkový kalendár, kde bude (v lepšom prípade) uvedená výška dlhu a výška mesačnej splátky
- Dlžník – spotrebiteľ chce svoj dlh splácať, chce si dohodnúť splátkový kalendár a pod tlakom nezvažuje, že nemá kompletné listiny, nevie koľko doteraz uhradil a nemá častokrát ani úverovú zmluvu – a práve toto je ten moment, kedy je potrebné vyhľadať odborne znalú osobu a poradiť sa, či na danú výšku pohľadávky má veriteľ právny nárok.
Vypočujte si naše podcasty a reelsy
Rozhovor s notárom Mariánom Jurinom „Za koľko nadobudneš, za toľko zodpovedáš“
Určitosť, zrozumiteľnosť a jasnosť pri predčasnej splatnosti úveru
Príklad z konca roku 2024 – našli ste sa v ňom?
Obrátila sa na nás klientka, ktorá už viac rokov pravidelne splácala svoju pôžičku, ktorú s bankou uzavrela v roku 2016, ale minulý rok sa dostala do omeškania a nevedela splácať mesačnú splátku vo výške 237 eur. Dlh voči banke sa zvyšoval a banka poverila inkasnú spoločnosť vymáhaním dlhu. Pod tlakom, ktorý inkasná spoločnosť zvyšovala a nekalým správanímveriteľa, ktoré samotná klientka pomenovala – „vyhrážanie sa exekútorom a zvýšovaním dlhu v súdnom konaní“, klientka podpísala Dohodu o splátkach a uznaní dlhu (ďalej iba „Dohoda“) a zaviazala sa splatiť dlh v pravidelných mesačných splátkach po 300 eur! Pri podpise tejto Dohody však vôbec nevedela, či nejde o pohľadávku veriteľa zo zlého úveru! Pozn. žltú časť prepojiť na web zlyuver.sk a potom túto poznámku vymazať
Prečo je podpísanie Dohody o uznaní dlhu takýmto spôsobom problém?
- Zatiaľ žiaden súd nerozhodol, že na danú výšku pohľadávky má veriteľ právny nárok!
- Spotrebiteľ neraz nemá od veriteľa prehľad čerpania a úhrad, čiže vôbec nevie koľko doteraz na danú pohľadávku uhradil!
- Spotrebiteľ nevie z nízkeho príjmu splácať mesačnú splátku zo zmluvy o spotrebiteľskom úvere (v ilustratívnom príklade po 237 eur)!
- Pod nátlakom podpíše Uznanie dlhu, v ktorom je výška mesačnej splátky 300 eur!!!
- Má strach sa súdneho a exekučného vymáhania!
Po posúdení zmluvy o úvere podľa zákona 129/2010 Z.z. o spotrebiteľských úveroch bolo odborne zdatnou osobou zistené, že náležitosti podľa § 9 ods. 2 daného zákona nie sú uvedené v súlade s právnymi predpismi a podľa § 7 ods. 1 nebola dodržaná odborná starostlivosť pri podpise úverovej zmluvy!
Ak aj Vy ste pod tlakom vymáhania pohľadávky a neviete s kým sa poradiť, kontaktujte nás!
Mobil: 0915 273 824, e-mail: kancelaria.fenix@gmail.com
Web formulár: https://zlyuver.sk/, https://fenixzdruzenie.sk/
Najnovšie komentáre